måndag 26 oktober 2009

Såg leköring idag...

Det vart en sväng ut i Rengsjöskogen idag för lite korvgrillning med ungarna(mina egna samt syrrans). Mitt upp i korvgrillningen så skriker Sesar att han ser 2 stora fiskar i bäcken. Jag förstod direkt att det rörde sig om leköring då bäcken ifråga kommer från ett Öringsvatten.
Det vart snabbätning av korven och sedan en smygtur efter bäcken som resulterade i ytterligare 2 (ev 3) sedda Öringar.

Det är konstigt eftersom jag själv har smygit runt med kamera vid ett flertal tillfällen i höst och spanat efter Leköring vid ett flertal vatten men aldrig tidigare sett nån...Och idag så hade jag inte en tanke på lekfisk eller chansen att få fota sådana, och då ser 5åriga Sesar dom...

Här såg vi 2 av öringarna(de hann avvika innan jag gått till bilen och hämtat telefonen för att knäppa med)

Är det några speciella temperaturer i vattnet eller nåt sånt som utlöser själva leken??? - Mycket tacksam för svar!!!!!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar