lördag 13 mars 2010

Boktjärn vart det...

Nu när vädret slagit sig till det normala igen så fick vi en underbar skare på fjället. Så nu vidgade vi vyerna och begav oss till Boktjärn i Sörvattnet i jakt på Röding. Jag har bekanta hemifrån som brukar åka hit på sommaren och dom talar väldigt väl om stället. Så det vart till att ta skotern in till Lofsdalen och köpa fiskekort(ligger utanför Lofsdalens område) och tanka upp skotern. Sen bar det av efter Funäsleden mot Boktjärn.Här ses Sonfjället i bakgrunden.

Men att lära sig ett nytt vatten på en dag visade sig lika omöjligt här som i Tjärndammen(där fick vi i alla fall fin Aborre). Första stoppet gjorde vi i den östra viken och jag hann gräva en liten solgrop till Nelly innan jag borrade några hål och lodade mig runt i viken. Men jag hade nog tur som inte förstörde borren för det fanns knappt vatten under isen. Det vart till att packa ihop grejerna och byta sida....Denna gång till den norra änden.
Här hittade jag en fin brant (2-4 meter) som jag borrade mig runt. Men efter ett par timmars nötande med guld-mormyska på spöt jag hade i handen, och en självlysande grönaktig myrska med lite fjun baktill på Nellys spö(Nellys spö hade vi pingla på) så gav vi upp.
Innan vi åkte så kom det 3 gubbar på skoter och undrade om vi "fått nå", och efter att jag berättat att vi ledsnat så sa de att de fått riktigt fin Öring i Bokhålet(det är en liten hölja på utloppsbäcken från tjärnen vi redan satt på). Det känndes tungt att höra.
Men vi hade ju en trevlig dag på fjället i allafall......
Längtar till sommarfiske nu.... Fluga, Spinn, Trolling....(känns som det ger mer fisk)
Vi åker hemåt i morgon....suck...
Men det är ju bara 2,5 vecka till påsken(firas i Lofsdalen)....
Och det är ju faktiskt bara 4 veckor kvar till Malfisket i Thailand.....
Ill be back....

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar