måndag 1 mars 2010

Mercury 50 Efi SmartCraft beställt

Efter mycket velande så vart det en Murkla igen. Jag var mycket nöjd med min förra trollingmotor (Mercury 50 4-takt med förgasare) så det vart en lika igen. Men nu en 2010:a med Efi och den så rosade funktionen SmartCraft. SmartCraft är namnet på Mercurys nya styr och övervaknings-system där man kan se allt från bränsleförbrukning och trimvinkel till den mest intressanta - Trollingfunktionen där man styr varvtalet elektroniskt med knapptryckningar på en display. Man skall tydligen kunna gå mycket lägre i varv med denna funktion än med de äldre Murklorna...




Nu kanske man slipper Propuls-propp för att komma ner i Trollinghastighet. Jag passade även på att beställa en Baystar hydraulcylinder till styrningen. Rattpumpen beställs senare när jag börjat montera ihop allt så man vet att det blir nåt som passar på pulpeten.
Det blir mycket monteringsjobb med en halvfabrikatsbåt men förhoppningsvis så blir det bra när det blir klart.
To be continued.....

4 kommentarer:

  1. Nu får man hoppas man valt rätt motor bara!!
    Det skall bli riktigt kul att plocka ihop alla delar till en fungerande trollingmaskin(förhoppningsvis). Nu slipper man tjata om att få vara spöslav i andras båtar hela tiden iallafall(2 säsonger sedan jag gjorde mig av med HR:en ju). Skall försöka hinna få klar den till del 1 Pike Race, hinner jag inte så tar jag ekan!!!!!!.

    SvaraRadera
  2. Hej Trutta! Ett litet tips.Lundins Marin ligger i Eskilstuna,dom är experter på Mercury.
    Dom servar,säljer och uppgraderar mest motorer i Sverige.Uppgradering,en av 2st firmor i Europa. 50hk blir 60 hk.Tele till Christian"Bubben" 016-128485. Han kan du ringa om funderingar,Han är en bra grabb.
    HaDä Mike, Va är det för väder!Fiske nu!!!!!

    SvaraRadera
  3. Tack för tipset Mike. Jag har redan kollat in möjligheten och kommer med stor sannolikhet uppdatera. Men det är ju frågan om Garantin oxå. Man har ju 5år på dessa maskiner och det vore ju tungt om den inte gäller vid uppgraderad effekt? men förr eller senare så blir det 60hp.

    SvaraRadera