söndag 23 maj 2010

Pigga efterleksGäddor i Östersjön

Det var riktigt pigga gäddor i Östersjön ikväll..Vestins jätte dominerade kvällen och det var mest hugg på ytterkurvorna(som gick fortast) så vi ökade till dryga 2 knop(brukar köra saktare på våren). Det var min första Gäddtrolling för säsongen(om man räknar bort Orsjö-tävlingen), och det var mest för att blöta linorna lite, men det vart ett par gäddor som var kring 5-kilos sträcket. Men att köra med 4 spön, och samtidigt hålla koll på en sprallig 3-åring som jagar en 25-kiloshund i båten gjorde att flera gäddor krokades av i vattnet.(Man skall undvika att lägga ner Gäddan på golvet/bänkarna om man har för avsikt att släppa tillbaks den, då den lätt skadar slemhinnorna)
På en ytterparavan så körde vi en liten Stump-jumper för abborre. Det var det enda spöt som var i vattnet hela tiden utan lyft, och när vi gav upp för kvällen och vevade in betena så hängde det en halv-död pytteliten snipa på vobblern(den repade sig och fick gå tillbaks även den). Det gäller att hålla stenkoll på paravanerna nu sedan jag gått tillbaka till nylon igen.

Ett stort tack till tomas som lånar ut båten sin denna vecka så jag kan stilla fiskesuget lite.(jag har faktist börjat montera lite på mitt egna halvfabrikat oxå).
Det kan hända att det blir en seriös fisketur imorgonkväll, och då till Östersjön igen....
Rapport kommer..

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar