onsdag 16 september 2009

Fältbiologi / Dammruda / Öring

Jag hade planerat in lite fältbiologi idag, och eftersom jag än så länge inte har någon som helst dokumentation på "småkrypen" i vattnet i min "studietjärn". Så vart det en resa dit med finmaskig håv och mikroskop......

Min syster skickade med karln sin (Jan Myrberg) på min lilla expedition för att fiska lite Ruda i ett litet myrhål på vägen upp. Hon tänkte släppa dom i deras trädgårdsdamm...
Janne redo att håva Ruda.

Det visade sig att det inte alls var lika gott om ruda där nu, som det var sist jag var dit(10-15 år sedan). Men med lite slit och mycket tur så lyckades vi få ihop ca 15 Rudor.....

Rudan är en imponerande fisk som överlever det mesta...

Jag har nu tillbringat timmar vid mikroskopet men ändå bara lyckats artbestämma två typer av hinnkräftor samt en typ av sländlarv(användbart inför flugfisket där).

Dafnia MagnaDafnia Pulex

Jag funderar starkt på att investera i ett mikroskop som man kan ansluta till datorn och spara bilder eller tom. filmsekvenser av småkrypen för enklare artbestämmning...(kanske julklapp till mig själv)
Det vart ett par provkast......


Det är otroligt vad fina fenorna blivit på kort tid......(den simmade i en kasse på en fiskodling i våras)


Det blir sent ikväll med läxböckerna......ligger efter.....

Ill be back........

2 kommentarer:

  1. Hej storfiskarn!
    Rudorna stormtrivs i sin nya pöl i vår trädgård!
    Kanske vi kan hitta fler kryp som trivs, fast i och för sig så har vi ju testat det förut och det slutatde ju med att fodervärdsfiskarna från Frans fritids blev kraftigt misshandlade till döds av den där bäcköringen som vi släppte dit...
    Kram på dig!
    //Lillasyster

    SvaraRadera
  2. Tjena syrran....Vi skall nog kunna fiska upp nåt mer till pölen till våren....Skall fundera ut något!!

    SvaraRadera