måndag 28 september 2009

Tjärn Arrenderad Del 2

När jag väl hade hittat ett vatten som verkade intressant (tidigare ett fint öringsvatten som ansågs ha sett sina glansdagar) så började det hela bli lite komplicerat...
Efter förhandsbesked från Länstyrelsen angående inplantering av fisk och ett par möten med markägaren så blev det nu betydligt svårare. Vad bör egentligen göras?? Vad kan gå fel?? Varför?? -Ju fler "belästa" mäniskor jag frågade, desto mer stod det klart - Man får sålla lite bland alla tips och trix och köra på det man själv tror mest på.

Det viktigaste var att nu var jag "på gång"(Hellre försöka själv och misslyckas, än att bara "snacka" om hur andra borde göra)"

Klart stod i allafall att jag läre göra en fiskinventering. Detta gjordes med 3st nät som lades på olika djup och platser i Tjärnen.
Min svåger Jan Myrberg
vid kanoten vi använde vid nätläggningen. OBS Jag är själv absolut ingen nätfiskare i andra sammanhang än just - Fiskevård OBS.
Provfisket visade sig snabbt ge resultat då det första nätet redan innan jag hunnit lägga ut de andra två "simmade" iväg i sidled. Jag beslutade att dra upp nätet och kolla....
Nätet hade bara legat i ca 10-15min och det var alldeles fullt med fisk...Det var mest mört i storleken 3-7hg samt abborre ca 2-4hg. Men även en Gädda på ca 1 hg hade lyckats fastna.
Men ingen Öring.
Gäddan är en tänkbar orsak till att öringen försvagats i detta vattensystem. Jag har numera fått reda på att det planterades in Gädda i en sjö lite längre upp i detta vattensystem för ca 40år sedan. Man gjorde ofta så förr tydligen då Gäddan ansågs som en bra och lättfångad matfisk. Gäddan har troligen spridit sig vidare genom åren och finns nu uppenbarligen även i "mitt" vatten.
De andra näten såg ungefär likadana ut men ingen gädda. Gott om fisk alltså.
Jag placerade även en fiskfälla 150m nedströms i bäcken som under 4 veckor gav 2 små abborrar samt 2 små mörtar och en minimal gädda(ungefär 50g).

Jag tog även ph-värden i inloppet(6.7) samt Tjärnen(6.5).
Inloppet till Tjärnen såg nästan ut att vara rensat på sten (de sista 150 metrarna) då omgivningen består till stor del av stenblock(även här har man troligtvis försämrat för öringen). Vid vissa ställen kunde man urskilja grus och sandbotten.

Jag hade nu fått lite "kött på benen" inför min restaurering.....

(Jag bloggar nu ikapp sommaren för att senare lägga ut inläggen i realtid)

Ill be back in "del 3"

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar