söndag 25 april 2010

Mycket fisk...men ingen mer Arapaima krokad...

Trots riktat fiske efter Arapaima den resterande tiden i Greenfield Village så lyckades jag inte kroka någon mer....
Guiden hade stenkoll på 2 Arapaimor som förflyttade sig längs en strandremsa i jakt på skugga under dagen, och han kunde nästan förutspå vart de skulle gå upp för att ta luft efter solståndet. Men de verkade helt ointresserade av mina "dead-baits". Dock så kände jag mig liten när dessa två(ca 120kg och 150kg) bjässar "rullade" upp i ytan bara 2-3meter ifrån ifrån mig när jag stod i vattenbrynet och skulle kasta ut....
Jag lade även lite tid åt att testa flugfiske. Men helt utan resultat...Det enda sättet att få dem intresserade verkade vara att ta hem flugan likt en "popper", men då var det bara småfisken som verkade intresserad.
Jag satte dock av ett av de grova spöna till lite Pacu och Redtail-fiske, och jag kan bara säga som så att får man chansen att fiska efter Amazon redtail så måste man nästan ta den...De har en så helt otrolig kraft i rusningarna att man som Svensk(van svenska fiskar) tror att man krokat en vråltrimmad SL-buss...Även om de efter en hård fight "bara" visar sig väga 10kg...
Här ser man varför Guiderna har uppsikt över fisket...Skulle man få in ett finger i munnen på en 10kg Pacu så klipper den av fingret på en bråkdel av en sekund...
Denna fisk var den enda som jag såg blödde efter avkrokning....(av ca 40 landade) så Cirkelkroken (utan hulling) har än en gång visat sig överlägsen som C&R-krok Här hade jag tur...Tafsen höll..Men Det vart många tafsbyten per dag..
Min sista fisk...Den tog sista kvällen efter att jag tackat Guiden och börjat gå de 75metrarna till Bungalowen...
-Fish...One more fish on...Skrek guiden, och jag kunde inte annat än att springa tillbaks och drilla den...
ETT STORT TACK TILL ALLA PÅ GREENFIELD VILLAGE FISHING RESORT för en helt underbar tid....Och tack till Islands vulkaner som gjorde att flygen ställdes in för de övriga fiskarna så att jag fick sjön för mig själv den sista dagen....

Jag har nu varit och kikat på ett vatten ca en mil från lägenheten där man bara får fiska med metspön, och om jag förstod rätt så skall det vara olika karpar där... jag har även lovat barnvakten(morsan) en båttur med lite bottenmete oxå, och jag skall försöka ta några bilder och uppdatera med....
Dags för en "Mai Tai" och john blund nu....
Ill be back...



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar